Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010

Θολοκουλτουριάρηδες (και άλλες ιστορίες τρόμου)

Μου φάινεται τραγελαφικό άνθρωποι με μικρή καλλιέργεια να αποκαλούν διαβασμένους ανθρώπους θολοκουλτουρίαρηδες. Ως θολοκουλτουρίαρης που είμαι, δεν θα είχα κανένα πρόβλημα με το όρο αν με αποκαλούσε έτσι κάποιος άνθρωπος πολύ ποιο διαβασμένος από μένα, έλα όμως ντε που συνηθίζεται το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή από ανθρώπους που έχουν περισσότερη θολή κουλτούρα από την αφεντιά μου.

Στο "είσαι θολοκουλτουριάρης". Η απάντηση των περισσοτέρων στην ερώτηση "αν εγώ είμαι ο ΘΟΛΟ-κουλτουριάρης, πες μου έναν που είναι ΣΚΕΤΟ-κουλτουριάρης", απαντάνε με εξυπνάδες ή βρισιές. Ή γιατί δεν γνωρίζουν κανέναν πραγματικό κουλτουριάρη , ή γιατί έχουνε βάλει και αυτούς στο ίδιο καλάθι με αυτόν που έχει μπροστά το προσθετικό ΘΟΛΟ. Αν συμβαίνει το δεύτερο ως ΘΟΛΟκουλτουριάρης που είμαι κολακεύομαι δίπλα στον ΣΚΕΤΟ!
Δεν ξέρω καν αν γνωρίζουν πώς ο ορισμός της λέξης κουλτούρα βγαίνει από το culture που σημαίνει καλλιέργεια, μόρφωση, πρόοδος, κλπ. Αν γνωρίζουν πώς η ανθρωπότητα οφείλει την εξέλιξη του πολιτισμού της σε καλλιεργημένους ανθρώπους. Πώς όσα καθεστώτα απέρριψαν την μέχρι τότε κουλτούρα τους κατασκευάζοντας από την αρχή μία δική τους (πχ Χίτλερ-Στάλιν-Μάο) απέτυχαν. Ο κάθε πολιτισμός για να πετύχει χρειάζεται και πρέπει να ενισχύει τους κουλτουριαραίους έστω και αν οι αδαείς, δεν τους καταλαβαίνουν.

Πού βρίσκεται λοιπόν αυτή φριχτή φάρα των Κουλτουριαρέων που εμείς "Θολά" δανειζόμαστε την σοφία και την σκέψη τους και που οι αδαείς τους απεχθάνονται; Η φράση "άνοιξε ένα βιβλίο να ξεστραβωθείς" δεν ισχύει. Ισχύει το "άνοιξε πολλά βιβλία". Μην δεις το έργο ενός μόνο καλλιτέχνη, συγγραφέα, ή διανοούμενου, αλλά δέκα για να αποκτήσεις γνώμη, άποψη και γούστο. Σήμερα έχουμε πολύ μεγαλύτερες και πληροφορίες και πρόσβαση σε εκείνους απ΄ότι πριν 20 χρόνια και όσο διευρύνονται οι πληροφορίες όλο και θα μαζεύονται περισσότεροι. Σήμερα το ίντερνετ, αύριο κάτι καλύτερο προς αυτήν την κατεύθυνση. Η γνώση και η πρόοδος δεν θα σταματήσει ποτέ όσο και αν το θέλουνε κάποιοι οπισθοδρομικοί. Έχει βάλει από αρχής κόσμου την "αυτόματη" και πάει ότι και να γίνει.

Εικόνα: Maurizio Cattelan: Perfect day

Δεν υπάρχουν σχόλια: